23 nešvarů, které v roce 2024 na sítích už nedělejte

Nový rok je ideální čas na to, abychom na sítích přestali dělat věci, které jsou zbytečné, laciné nebo neprofesionální. Dejte si předsevzetí, že vaše značka bude od tohohle roku na sítích tvořit jen dobrý a smysluplný obsah a nebude pro své fanoušky jen otravným vyrušením mezi obsahem, pro který si na sítě doopravdy přišli.

Pojďme si teď všichni slíbit, že těchhle 23 věcí v roce 2024 už dělat nebudeme ⤵️

1. Přát sledujícím ke Dni čokolády.

Už máte připraveny příspěvky k Novému roku, k Valentýnu, Velikonocům nebo k Mezinárodnímu dni čokolády? Nemáte? Výborně! A pojďme to tak nechat! Nikdy nikdo si totiž ještě neřekl: Ach jo, Lidl mi dneska ještě nepopřál k Valentýnu, to je ale smutný den! Nikoho. To. Nezajímá. Příspěvky k různým významným výročím jsou ve většině případů pouze vycpávkové příspěvky, kterými zaplňujeme prostor, protože nevíme, co jiného bychom tam dali. Nebo, ruku na srdce, vytváříte snad přání k MDŽ z jiného důvodu?

2. Zvát přátele do svých skupin a na své stránky.

Potřebujete nahnat trochu fanoušků, a tak jste se rozhodli pozvat do svých skupin a na své stránky všechny své přátele? Možná tím trochu navýšíte čísla sledujících, nicméně si tak moc nepomůžete. Proč? Zaprvé, vaši přátelé pravděpodobně nejsou vaše cílová skupina. Dají vám lajk pouze z povinnosti nebo lítosti a je málo pravděpodobné, že je vaše další příspěvky budou zajímat (a že s nimi budou interagovat, nedejbože že by si od vás něco koupili). A za druhé – sami asi víte, jak strašně otravné je, když vás vaši přátelé zvou do svých skupin, které vás vůbec nezajímají. Come on, máte na víc.

3. Psát o tom, co vás zajímá.

Nedávno nám jeden účastník školení říkal: Dělám všechno tak, jak jste mi poradily, pořád svým sledujícím o sobě něco vyprávím, a nikoho ty příspěvky nezajímají! Chudák, byl z toho smutnej a rozhořčenej. Když jsme se ale na příspěvky podívaly, došlo nám, proč to nefunguje. Účastník sice pravidelně vyprávěl, ale jen o tom, co zajímalo jeho a co přišlo důležité mu. Vůbec se nezamyslel nad tím, jestli to, co bude sdílet, bude zajímat někoho z jeho cílové skupiny a jestli to vůbec pro někoho bude užitečné, poučné nebo zábavné.

4.  Nakupovat fanoušky.

Je to proti pravidlům. Tenhle důvod by vám měl stačit. Nicméně kdybyste chtěli ještě nějaké další, najdeme jich spoustu. Fejkoví fanoušci vám budou k ničemu z mnoha důvodů: nepřinesou vám žádný byznys, budou vám kazit angažovanost stránky, dlouhodobě zhoršovat výsledky stránky, a ještě k tomu jde dnes fake followers lehce vytrekovat a rozpoznat, takže budete mít navrch z ostudy kabát. Nedávno jsme o tom vydaly větší článek, kdybyste chtěli jít do podrobností.

5. Spamovat falešnou pozorností.

Určitě už jste to zažili – někdo vás začne sledovat a vzápětí přestane. A zase začne. A takhle to dělá třeba desetkrát. Nebo vám komentuje každý příspěvek za několik posledních týdnů, většinou mechanickým textem à la To je výborná fotka! nebo Sám bych to líp neřekl!. To jsou asi nejčastější zautomatizované akce, které za vás udělá jednoduchý program a které mají pouze přitáhnout pozornost nezkušených uživatelů a získat autorovi like, follow nebo komentář na jeho profilu. Je to prostě jen neupřímná snaha na sebe upozornit. Krátkodobě vám to asi pár lajků a sledujících přinese, ale… však vy víte, co vám chceme říct: kašlete na to. Vždyť je to fakt hloupý a laciný. Takhle se přece vztahy nebudujou.

6. Postovat, co nejvíc to jde.

Jedna z velmi populárních amatérských taktik na sítích je tzv. spray pray, tzn. zveřejnit co nejvíc příspěvků, co to jen jde, a modlit se, že některý z nich zabere. I přesto, že vás všechny platformy tlačí do toho, abyste zveřejňovali co nejvíc obsahu, pamatujte, že kvalita by měla vždy převažovat nad kvantitou. Pokud nemáte co říct, je úplně v pořádku mlčet. A pokud máte pocit, že mlčíte už dlouho nebo že nikdy nemáte co říct, zamyslete se spíše nad tím, jestli není vhodný čas sestavit si strategii. Dlouhodobě se vám určitě vyplatí víc než spray pray taktika.

7. Nemít sjednocenou tonalitu.

Je dobré používat smajlíky? Máme sledujícím tykat, nebo vykat? Měli bychom je oslovovat křestním jménem, nebo příjmením? Ptají se často účastníci workshopů copywritingu. A my na to rády odpovídáme: No to záleží! Na čem? Na tom, jak jste si nastavili tonalitu své značky. Nastavit ji správně je klíčové, může vám to na sítích výrazně ušetřit práci a ovlivnit to, jak vaši sledující vnímají přívětivost, důvěryhodnost a atraktivitu vaší značky. Kdybyste nevěděli, jak na to, sepsaly jsme podrobný návod, který vás sestavením tonality provede krok za krokem.

8. Ignorovat negativní komentáře.

Odpovídat na negativní zprávy a komentáře je sice těžké, nicméně neodpovídat na ně může být ještě těžší. Jeden odignorovaný komentář může totiž vyeskalovat v shitstorm, který budete řešit a tlumit ještě týdny. Pořekadlo Co oči nevidí, to srdce nebolí na sítích neplatí. Pokud je kritika konstruktivní (tzn. není vulgární, urážlivá, je opodstatněná a jde vyřešit), věnujte se jí. Postavte se k ní čelem. Pamatujte si, že na odpověď nečeká jen autor komentáře, ale i sledující, kteří vaší debatě přihlížejí. Pokud kritiku ustojíte a konstruktivně ji vyřešíte, stoupnete nejen v očích člověka, se kterým debatu vedete, ale i v očích všech ostatních, kteří jako diváci situaci sledují.

9. Nevyhodnocovat.

Máte dojem, že vám lépe fungujou příspěvky s videi? Nebo s fotkami na výšku? Nebo ty zveřejněné dopoledne? Tahle cílovka nakupuje nejvíc? A máte na to data? Máte, jen o tom možná nevíte! Nezakládejte vyhodnocování svých sítí na dojmologii. Podívejte se alespoň jednou měsíčně do dat, co vám opravdu fungovalo. Nevíte, jaké cíle si nastavit, jaké metriky vyhodnocovat a kde přehledy najít? Podívejte se na lekci o vyhodnocování. Mimochodem, nezapomeňte, že vyhodnocovat už můžete i své soukromé facebookové profily, pokud je přepnete do profesionálního módu.

10. Řešit, kolik máte fanoušků.

Musíme to ještě pořád říkat? Musíme! Stále se setkáváme s lidmi, kteří vyhodnocují pouze počet fanoušků! Takže, prosím vás, ještě jednou a naposledy: počet fanoušků není pro úspěch na sociálních sítích rozhodující. Stránka, která má 300 sledujících, může mít větší dosahy než stránka, která má 10 000 sledujících. Důležité není, kolik fanoušků máte, ale jak kvalitní fanoušci to jsou – tedy jak se protínají s vaší cílovou skupinou, jaký s nimi máte vybudovaný vztah, jak jsou loajální a jak jsou aktivní.

11. Osejlovat, koho jde.

Jasně že jsme na sítích téměř všichni kvůli tomu, abychom něco prodali. Ale prodávání na sítích je dost specifická disciplína a má pár pravidel, která není záhodno porušovat. Jestli textujete své reklamy stejně jako reklamní leták, neuspějete. Dobré prodejní texty totiž většinou neprodávají. Jestli vaše reklamy vypadají jako inzerát v časopise, pravděpodobně úspěch nesklidíte. Nejúspěšnější reklamy totiž nevypadají jako reklamy. Stejně tak to budete mít těžké, budete-li spoléhat pouze na reklamy nebo je ze svého mixu úplně vyškrtnete. Prodávat tak, jak to známe z offline světa, na sítích nefunguje.

12. Nemít jednotnou vizuální koncepci.

Poznají vaši fanoušci v záplavě jiného obsahu, že tenhle příspěvek je od vás? Má jasný vizuální koncept? Jde ruku v ruce s vizuálním stylem vaší značky? Je vizuál jednotný napříč všemi příspěvky a napříč všemi kanály? Dává to celé dohromady smysl? A dokáže daný vizuál vytěžit z jednotlivých platforem maximum? Sítě jsou dálnice a uživatelé jimi sviští rychlostí pohybů svého palce. Vaším úkolem je zastavit je, abyste získali jejich pozornost. A na to máte pouze zlomek vteřiny. A víte co? Lépe se to dělá, když své příspěvky dobře obléknete.

13. Psát vycpávkové příspěvky.

Fotka psa vašeho kolegy. Jak venku sněží. Že je dneska Světový den pomazánek. Květiny ve váze. Dortíky, které jste si dali k obědu, nebo fotka kolegyně, která má dnes svátek. To všechno jsou vycpávkové příspěvky. Minimálně tedy na firemních profilech. Proč? Protože sledujícím nepřinášejí vůbec žádnou hodnotu. Neříkají nic o vás, o vašem byznysu ani sledující nijak neobohatí, nezlepší jim náladu, nepomůžou jim vyřešit žádný trabl. Jak je poznáte? Zeptejte se sami sebe: Proč by to někoho mělo zajímat? Co by se stalo, kdyby moji sledující tohle neviděli? A pokud si odpovíte, že by se nestalo vůbec nic, hoďte to do koše a věnujte energii vymýšlení příspěvku, který vám i vašim sledujícím něco přinese.

14. Nemít strategii.

Odvahu vám tedy rozhodně upřít nemůžeme! Dělat sítě bez jakékoliv strategie ji totiž rozhodně vyžaduje! Jak jsme psaly už v knížce: Pokud nevíte, kam jdete, nemůžete si naplánovat cestu. Nemáte-li strategii, nemáte pravděpodobně na stole žádný audit svých sítí, nemáte nastavené cíle a nemáte ani sestavenou taktiku, jak daných cílů dosáhnout. Co říkáte? Že se vám daří a že strategii nepotřebujete? Je to možné. Jsou značky, které bez ní přežívají dlouhé roky. Ale ještě žádná značka, se kterou jsme se setkaly, v krizi neřekla: To je ale škoda, že jsme si vypracovali strategii, o kterou se teď můžeme opřít!

15. Být pasivně agresivní.

Not cool. Nikdy a nikde. Nepouštějte ke správcování sociálních sítí člověka, který není proškolený v zákaznické péči, tzn. který neumí dobře jednat s lidmi (a řešit problémy s chladnou hlavou). Ne, také nezastáváme názor, že váš zákazník, váš pán, nicméně i tak se můžete ke svým sledujícím chovat vřele a s respektem. V Martinus.cz se říká: sebevědomě, ale s pokorou. Správci nebo tvůrci obsahu, kteří neudrží nervy na uzdě a mluví se zákazníky povýšeně, pasivně agresivně, z pozice síly nebo z nich dělají blbce, nebudou nikdy dobří správci. Lidi si nepamatujou, co jste jim řekli, ale jak se u toho cítili.

16. Kritizovat konkurenci.

Tak jsme snad ve školce? Pamatujte si: Amatéři si konkurují, profesionálové spolupracují. Tedy dobře, spolupracovat vás nebudeme nutit, ale zároveň vám doporučujeme, abyste si dávali pozor, jak veřejně mluvíte o své konkurenci. Máme pro vlastní značku celkem dobré pravidlo, slyšely jsme ho od Karla Novotného: Chválím zdarma a veřejně, kritizuju v soukromí a za peníze. Zvažte, jestli se vám taky nehodí do krámu. Navážet se do konkurence, pomlouvat ji, vozit se po ní a nepřímo na ni útočit či odkazovat je laciné, nesportovní a… mimochodem taky trestné. Získejte si své fanoušky tím, že budete držet morální laťku tam, kde má bejt.

17. Přehazovat na jiné platformy.

Možná to znáte: napíšete jim komentář a oni vás poprosí, ať napíšete zprávu. Napíšete zprávu a oni vás poprosí, ať napíšete e-mail. Napíšete e-mail a oni vás poprosí, ať zavoláte na infolinku. Je to otravné, že? Zkuste to svým fanouškům nedělat. Je příjemné, když značka dokáže vyřešit problém zákazníka na platformě, kde s ní zrovna komunikuje. Napíše-li vám zprávu na Facebooku, vyřešte to s ním tam, nenuťte ho psát mejly, volat nebo nedejbože chodit na pobočku. Je 21. století. Usnadněte to těm lidem trochu.

18. Dělat všechno sami.

Kdybychom byli v roce 2012, určitě byste celou správu sociálních sítí zvládli sami. Jenomže on je rok 2023 a vy najednou musíte –⁠ pokud chcete sítě dělat dobře –⁠ umět základy 11 různých disciplín. Potřebujete umět psát, fotit, natáčet videa, tvořit strategii, plánovat, dělat reklamy, pečovat o zákazníky, musíte být grafik, krizový manažer, mediální plánovač a idea maker k tomu. Krom toho hádáme, že sítě nejsou vaše hlavní obživa. Hádáme, že na sítích pouze propagujete to, čím doopravdy vyděláváte peníze. Jak drahý je váš čas? Chcete ho investovat do studia 11 profesí?

19. Mít neaktualizované informace.

Peklo je plné lidí, kteří si udělali sociální sítě a pak je přestali aktualizovat. Víte, kam uživatelé ve 21. století chodí hledat, jaké máte otevírací hodiny, na jaké jste přesně adrese a jestli už máte venku novou kolekci? Na vaše sociální sítě. Jsou to totiž první odkazy, které na ně ve vyhledávání vyskočí, a jsou to zároveň platformy, na kterých se pohybují celý den. Je to tedy nejjednodušší způsob, jak si informace o vás najít. Hlídejte, jestli máte vše neustále up to date. Není nic horšího než přijít o zákazníka jen kvůli tomu, že jste si dva roky neaktualizovali info v profilu, otevírací dobu nebo adresu e-shopu.

20. Neuvádět zdroje.

Je nám hloupé, že se tady o tom vůbec musíme bavit, ale je to tak! Jakýkoliv obsah, který jste nevytvořili vy, musíte ozdrojovat, tedy uvést, odkud jste danou fotku, video nebo text vzali. Samozřejmě se to netýká sdílení, tam je zdroj vidět, ale pokud si něco někde stáhnete a použijete k propagaci své značky (což je jakýkoliv příspěvek na vašich firemních stránkách), musíte uvést zdroj. Pokud tápete, na co přesně se autorská práva vztahují, zajděte si na školení k Petře Dolejšové, jednomu z našich hostů, se kterými si tenhle rok dáme na toto téma praktický webinář.

21. Spamovat.

Nezahlcujte své fanoušky. Rozmyslete si dobře četnost, se kterou na své sledující budete útočit, ať už v organických příspěvcích, nebo v reklamních kampaních. Méně je někdy více. Investujte více energie do vymyšlení dobré kampaně, do jejího AB testování, do jejího vyhodnocování a vylepšování než do kobercového náletu, kdy se všem při zhlédnutí vaší reklamy automaticky obrátí oči v sloup. A to neplatí jen o sítích, to platí o komunikaci celkově. Myslete na to obzvlášť při tvorbě newsletterů nebo prodejních SMSek.

22. Neposlouchat.

Chcete-li být zajímaví, musíte se zajímat, řekl Austin Kleon, autor naší oblíbené knihy Kraď jako umělec. Pokud své cílové skupině a svým sledujícím nenasloucháte, nemůžete vědět, o čem se s nimi bavit a jaký obsah jim přinese hodnotu. Zajímejte se o jejich problémy a přemýšlejte nad tím, jak jim můžete zlepšit aktuální životní situaci, náladu nebo život obecně. Dobrý společník nejprve poslouchá, až pak mluví.

23. Nezájem.

Opak lásky není nenávist, opak lásky je nezájem. Značky jako Liftago, Martinus, Zoot, Pura Vida nebo Air Bank to u svých fanoušků vyhrávají z velké části také proto, že se o své zákazníky a fanoušky zajímají, mluví s nimi, pomáhají jim, vyptávají se na jejich názory a zkušenosti a pomáhají jim žít lepší život. Mají skvělou zákaznickou péči, zmapované potřeby svých zákazníků a vědí, co jim udělá radost. Odpovídejte i na komentáře, které nekončí otázkou, oceňte dobrou fotku, vtipný komentář, originální úhel pohledu, sdílejte jejich obsah. Sharing is caring.