Sedm důvodů, proč si nekupovat fanoušky

Slýcháme to pořád. Skoro na každém školení a téměř na každém online Q&A. Jak mít víc fanoušků? Vedení chce vidět výsledky! Je smutné, že vedení mnoha firem i po tolika letech, kdy značky fungují na sítích, lpějí na počtu fanoušků. Stále je to pro mnohé z nich jakýsi důkaz prestiže a jedním z hlavních cílů jejich aktivit často bývá mít víc sledujících, než má konkurence. A protože je počet fanoušků pro některé tak důležitý, přistupují samozřejmě k rychlým a krátkozrakým řešením, jako je například nákup fanoušků. 

Vždy, když s Eliškou zaslechneme, že si chce někdo koupit fanoušky, trochu nás to zarazí. Je to něco, co frčelo tak před deseti lety. Jak to, že to stále ještě táhne? Lidé už přece musí vědět, že to takhle nefunguje. No ale z nějakého důvodu je nákup fanoušků něco jako jarní detoxy –⁠ všichni, kteří rozumí výživě, vám řeknou, že je to naprostá hovadina, ale stejně najdete každé jaro někoho, kdo žije tejden na celerové šťávě.

Pojďme se tedy detailněji podívat na základní důvody, proč fanoušky nenakupovat. Třeba vám pomůžou v debatě s fanouškachtivým šéfem.

1) Je to proti pravidlům.

Kdybyste si měli zapamatovat jen jeden jediný argument, byl by to tenhle: Nakupování fanoušků je proti pravidlům. Porušujete tím Community Guidelines. Jakmile Meta přijde na to, že porušujete pravidla komunity, má právo vám fanoušky odebrat, účet zablokovat, nebo dokonce pozastavit.

2) Přijdete o komunitu.

Většina fanoušků, které si koupíte, nebudou aktivní profily. Budou to buď boti, nebo neaktivní účty. Nebudou vám tedy relevantně komentovat příspěvky, sdílet ani lajkovat. Nebudou nijak přispívat k dobrým organickým výsledkům vaší stránky. A pokud už budou účty komentovat, pravděpodobně půjde o automatické zprávy, které nebudou vůbec souviset s vaším obsahem, nebo budou dokonce v jiném jazyce či budou obsahovat reklamy na podezřelé služby. S každým takovým komentářem se snižuje vaše důvěryhodnost a autenticita vaší komunity. A bude jen otázka času, než si toho vaši skuteční fanoušci všimnou.

3) Přiděláte si práci.

Ale když ono je to tak lákavé, že! Mít přes noc o tisíce fanoušků víc! Místo mnoha měsíců až let práce si na pár kliků obecenstvo prostě koupit! Jasně, tomuhle pohledu rozumíme, nicméně není pravdivý. Na první pohled to sice vypadá, že získávat fanoušky přirozeně je o dost těžší, nicméně je to jediná dlouhodobě udržitelná strategie, která dává smysl. Ano, sestavit strategii, tvořit dobrý obsah a pečovat o komunitu vyžaduje spoustu práce a času, ale v tomto případě se vám vaše vložená energie pravděpodobně vrátí. V případě, že fanoušky koupíte, je téměř stoprocentní, že se tak nestane. Nakoupení followers vám budou totiž postupně „ničit“ dlouhodobé výsledky stránky, protože vám nepřinesou žádné zapojení. Meta si vaše profily postupně začne vyhodnocovat jako nekvalitní a začne jim organicky snižovat dosah až do té míry, že bude viditelnost vašich příspěvků minimální. Dlouhodobě tak svým profilům velmi uškodíte. S takto „poškozenou“ stránkou se většinou nedá dělat nic jiného, než ji zavřít a začít budovat fanouškovskou základnu znovu a poctivě. A to je teprve spousta vyhozeného času, energie a peněz.

4) Jde to poznat.

Nákup fanoušků jde poznat i „zvenku“, tedy aniž by vám někdo viděl do interních dat. U některých účtů je to jasný na první pohled i bez jakýchkoliv nástrojů: pokud stránka s milionovým obecenstvem získává v příspěvcích pravidelně pár desítek lajků, je jasné, že velká část její komunity není skutečná. Spolehlivý ukazatel, jestli je vaše komunita zdravá, je engagement rate. Ten si můžete spočítat pomocí mnoha služeb (například tady, tady nebo tady nebo sami) i u profilů, které nespravujete.

Obecně platí, že například na Instagramu mívají účty s méně než tisícem sledujících engagement rate kolem 8 %, účty s 1k až 10k kolem 4 %, účty s 10k až 100k followers kolem 2,4 % a účty s více než 1 milionem sledujících mají průměrně 1,7 %. Hootsuite tvrdí, že dobrý IG engagement rate se pohybuje v rozmezí 1 až 5 %. Kromě engagement rate můžete samozřejmě taky zjistit, jaké procento fanoušků daného profilu jsou právě zmíněné fake účty. Obě metriky –⁠ engagement rate i zdraví své komunity –⁠ si můžete spočítat například tady. Jak si můžete všimnout, výsledky ER se mírně liší. Je to způsobeno tím, že každá služba používá lehce jiný vzorec na výpočet dané metriky.

Mimochodem, budete-li spolupracovat s influencery, jsou tohle jedny z prvních metrik, které by vás měly zajímat. Influenceři, celebrity a velké značky mají často statisíce sledujících, kteří nejsou skuteční nebo aktivní. Čistě z důvodu, že to podporuje jejich fame a image. Pravidelně vycházejí žebříčky účtů s nejvyšším počtem fake followerů na sítích. Třeba mezi celebritami momentálně vede Zendaya (28 % fake followers) a Nicki Minaj (28 %), mezi značkami Pizza Hut (30 % fake followers), Victoria’s Secret (28 %) a KFC (28 %)

5) Byznysově jsou k ničemu.

Krom toho, že fake followers s vámi nebudou nijak interagovat, nepřinesou taky nic vašemu byznysu. Boti, neaktivní účty a účty z klikacích farem u vás nebudou nikdy nakupovat. Budete tak zbytečně utrácet čas, energii a peníze vytvářením obsahu pro účty, které vás neposlouchají a které vůbec nezajímáte. Jasně, nakoupené statisíce fanoušků vám můžou někdy pomoct jako „jednorázové vstupenky“ (například na základě vašeho velkého followingu vyberou vaši kapelu na renomovaný festival nebo se dostanete jako influencer na PR trip). Věřte ale, že tyhle „úspěchy“ budou trvat jen do té doby, než se provalí, že vaše sítě jsou pouze nafouknutá bublina. A to nebude dlouho trvat a bude dost těžké to spravit. 

6) Přijdete o spoustu peněz.

Na první pohled vypadá kupování fanoušků jako levný špás: na některých platformách si můžete koupit tisíc fanoušků za 10 dolarů. Snadno tak získáte pocit, že to je výhodný deal. Pomineme-li ale všechny argumenty o prospěšnosti fake followers uvedené výše, v konečném důsledku nejen že neušetříte, ale pravděpodobně o peníze ještě přijdete. Všechny sítě fake profily totiž pravidelně promazávají. Velmi jednoduše se může stát, že o svých „300 tisíc nových fanoušků“ přijdete mrknutím oka. A jistě chápete, že bude velmi těžké reklamovat něco, co je proti pravidlům.

7) Nejen nákup fanoušků je podvod.

Mimochodem, bavíme se sice o nakupování fanoušků, nicméně praktik, jak vám „pomáhat“ zlepšovat výkon vašich profilů, je více. Některé služby prodávají followers, jiné lajky, některé za vás budou lajkovat obsah pod konkrétními hashtagy, některé budou sledovat a přestávat sledovat účty v naději, že vás dané profily začnou sledovat zpět, atd. Jelikož jsou tyto praktiky zakázané, poskytovatelé, kteří tyhle služby nabízejí, samozřejmě neinzerují, že vám prodají fanoušky nebo lajky. Většinou vám prodávají například „boost your presence“ nebo „skyrocket your popularity“ (například Twicsy, Managergram nebo Likezoid na Instagramu). Buďte před takovými službami na pozoru.  Funguje to stejně jako v životě: cokoliv, co slibuje rychlé výsledky za krátký čas bez jakékoliv práce, je většinou podvod. A všechny tyhle praktiky jsou proti pravidlům.

Jak jinak teda fanoušky získat?

⏩ Sestavte si funkční strategii. Pomůže vám k tomu lekce o strategii.
⏩ Vytvářejte pravidelně konzistentní, dobrý obsah, tedy obsah, který splňuje cíle u předem definované cílové skupiny. Pokud nevíte jak, podívejte se na lekci o obsahu.
⏩ Podpořte šíření dobrého obsahu správně cílenou reklamou. Nevíte-li, jak na to, můžete se naučit základy v lekci o reklamách nebo přijít na webinář, na kterém s vámi Eliška reklamy na Instagramu i Facebooku krok za krokem projde. Přihlásit se na další termín můžete v členské sekci.
⏩ Pravidelně sítě vyhodnocujte a své learnings zapracovávejte do následného obsahu. Pokud nevíte jak, podívejte na lekci o vyhodnocování.